نیکیاد دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران برگزار شد (+عکس)
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۶۴۴۸۶
سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگشت درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران برگزار شد.
سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگشت درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران با مشارکت و میزبانی هتل اسپیناس پالاس به عنوان حامی فعالیت های روابط عمومی 25 تیر ماه 1396 برگزار شد، در این نشست پروفسور مهدی محسنیان راد استاد ارتباطات دانشگاه های علامه طباطبایی و امام صادق (ع)، پروفسور علی محمدی استاد ارتباطات دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان، استاد میرزا بابا مطهری نژاد رئیس انجمن روابط عمومی ایران، زهرا سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی، محمد علی کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و محمد رضا پارسیان دبیرکل سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی ایران سخنرانی کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر کل سلسله نشست های «روابط عمومی؛ علم تا عمل»: میان علم روابط عمومی و آنچه در عمل در حال اجراست فاصله وجود دارد
محمدرضا پارسیان، دبیرکل سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به ضرورتهای برگزاری نشستهای علمی و عملی روابط عمومی در ایران اشاره کرد و گفت: کمک به برقراری و ارتباط مؤثر و تعاملی با تصمیم گیران و تصمیم سازان در حوزه زیر بناهای روابط عمومی، کمک به ایجاد نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکتی در بین نهادهای علمی، پژوهشی و نهادهای مدنی روابط عمومی، کمک و بهره گیری از ظرفیتهای موجود در جامعه برای ایجاد ارتباط تعاملی بین نهادهای علمی، مدنی و اجرایی روابط عمومی و معرفی و تجلیل از چهرههای حقیقی و حقوقی به عنوان نماد وحدت در روابط عمومی در کشور یا منطقه یا جهان از مهمترین اهداف برگزاری این نشست است.
محمد رضا پارسیان ضمن تقدیر از مقام علمی زنده یاد کتر حمید نطقی، درباره هدف از برگزاری این سلسله نشستها گفت: «مادبیرخانه به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چرا با وجود کلاس های آموزشی و برگزاری همایش های مختلف در عمل چیز چندانی مشاهده نمی شود.»
پارسیان اظهار داشت: بر آن شدیم تا با برگزاری سلسله نشست های «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به سهم خود کاری کنیم تا غبار غربت از چهره روابط عمومی بزداییم.
دبیرکل سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» با اشاره به اینکه میان علم روابط عمومی و آنچه در عمل در حال اجراست فاصله وجود دارد تصریح کرد: علم و عمل مانند دو یارند که با نبود هر یک، دیگری سودی نخواهد داشت.
ماریوکاندینانژ مدیر کل هتل اسپیناس پالاس: روابط عمومی پایه اصلی کلیه فعالیت های تبلیغاتی است
ماریوکاندینانژ مدیر کل هتل اسپیناس پالاس در خصوص این همایش گفت: بسیار خوشحال هستم از اینکه به عنوان عضوی از خانواده بزرگ هتل اسپیناس پالاس در کنار عزیزان روابط عمومی در این برنامه بزرگ حضور دارم و باید اضافه کنم روابط عمومی در واقع پایه اصلی کلیه فعالیت های تبلیغاتی است.
میرزا بابا مطهری نژاد رئیس انجمن روابط عمومی ایران: عشق به دکتر نطقی به خاطر اخلاص و یکرنگی او بود
رئیس انجمن روابط عمومی ایران در سالروز درگذشت پدر روابط عمومی ایران گفت: به خاطر عشق، اخلاص و یکرنگی دکتر حمید نطقی به روابط عمومی مهر او در دل هایمان جاودانه است.
استاد میرزا بابا مطهری نژاد با اشاره به بیماری سرطانی که چند ماهی است درگیر آن است گفت: من نزدیک 4 ماه است که به خاطر این بیماری که همچون مهمان ناخوانده است در هیچ جمعی حضور نداشتم.
مطهری نژاد در ادامه درباره علت جاودانه شدن نام دکتر نطقی، پدر روابط عمومی ایران گفت: به نظر بنده دکتر نطقی نه به خاطر نوشته ها و کتاب ها و مسئولیتی که داشت مهرش در دل هایمان جا گرفته است بلکه به دلیل اخلاص و یکرنگی و خلوص و عشق است.
وی افزود: هیچکس در اینکه دکتر نطقی آنچه می گفت با تمام وجود قبول داشت. او که در شرکت نفت مسئولیتی داشت آن را رها کرد و با جمعی از دوستانش دانشکده ارتباطات را پایه گذاری کرد و همواره برای پیشبرد اهداف خود می ایستاد.
رئیس انجمن روابط عمومی ایران عنوان کرد: امروز اگر دقت کنیم بسیاری از عزیزان در روابط عمومی استادی دانشگاه را رها می کنند برای اینکه سمت روابط عمومی را بگیرند ولی مسیر دکتر نطقی و دوستانش همچون مرحوم دکتر معتمدنژاد و محسنیان راد و عماد افشار بر عکس این روال بود.
وی افزود: به این دلیل است که عشق دکتر حمید نطقی در دل ها شعله می کشد و من خوشحالم که به مناسبت سالگشت او دور هم جمع شده ایم و نام و یاد او را گرامی می داریم.
رئیس انجمن روابط عمومی ایران در پایان صحبتهایش به نقد نوع عکس العمل مجلس و دولت در مواجهه با رسانه ها در موضوع حمله به مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: «از من خواسته شد بیانیه ای را در رابطه با این موضوع بنویسم. نداشتن سخنگو برای ارتباط موثر با رسانه ها از طرف مجلس و همچنین عدم تحلیل به موقع به جای بازگو کردن رویداد از جمله نکاتی بود که من در آن بیانیه به مدیران گوشزد کردم.»
محمد علی کریمی مدیریت روابط عمومی بانک مرکزی: روابط عمومی بر سه پایه هنر، فلسفه و منابع عمومی تشکیل شده استمدیریت روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: روابط عمومی بر سه پایه تشکیل شده است که شامل هنر، فلسفه و منابع عمومی است.
محمد علی کریمی اظهار داشت: دکتر حميد نطقي از بزرگان روابط عمومي بود که هنر ، فلسفه ، فن و تکنيک را ابزار مورد نياز روابط عمومي مي دانست.
وي افزود: روابط عمومي ها همواره بايد به دنبال اثرگذاري باشند و وجه تفاوت آنها با تبليغات حفظ شود.
مدير روابط عمومي بانک مرکزي در ادامه به دستاوردهاي دولت در چهارسال گذشته اشاره کرد و گفتَ: دو دستاورد مهم دولت يازدهم کاهش و تک رقمي کردن نرخ تورم و ديگري ثبات بازار ارز بود که در چنين شرايطي وقتي کار موثر و خوبي انجام مي شود مردم منافع ملي را حمايت مي کنند و هرکدام در مقام يک روابط عمومي ظاهر مي شوند.
کريمي خاطرنشان کرد: دولت هايي که همواره توانسته اند منافع مردم خود را به خوبي مورد توجه قرار دهند مردم نيز بهترين مبلغ و در واقع روابط عمومي سياسيت هاي آنها مي شوند.
زهرا سعیدی رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی: روابط عمومی ها باید جسارت داشته باشند/ امیدوارم روابط عمومی ها به جای اطلاع رسانی به اطلاع یابی بپردازند
رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این مراسم با توجه به مظلوم واقع شدن رشته روابط عمومی در ایران گفت: با وجود اینکه حدود نیم قرن از عمر روابط عمومی در ایران می گذرد ولی تا کنون روابط عمومی ها در کشورمان مظلوم واقع شده اند.
زهرا سعیدی تاکید کرد: من احساس می کنم یک روابط عمومی چی باید جسارت داشته باشد و از آن دفاع کند. آزادی بیان و بیان واقعیت ها باید با جسارت گفته شود.
سعیدی افزود: متاسفانه هم اکنون منبعی نیست که واقعیت ها را بگوید و کار و نقش روابط عمومی ها در حد روزمره گی ها پایین آمده است و صداقت و اعتبار با مردم در روابط عمومی ها وجود ندارد.
رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس افزود: امیدوارم روابط عمومی ها به جای اطلاع رسانی به اطلاع یابی بپردازند و نیاز و مشکلات مخاطب را بفهمند و بله، چشم گویی سازمان ها را کنار بگذارند و به پیش بینی سازمان ها بپردازند.
سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: ما در جلسات کمیسیون ها در مجلس تلاش می کنیم که نگاه سطحی روابط عمومی ها را بالا برده و امیدواریم کار روابط عمومی که نفوذ به افکار عمومی است راهرو و پیشرو باشد و نه پیرو.
پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه شناسی ایران: مدیر یاد نگرفته برای تصمیم گیری با روابط عمومی مشورت کند
دکتر باقر ساروخانی دیگر سخنران این همایش با اشاره به اینکه روابط عمومی باید تخصص باشد گفت: «تا وقتی تخصص نباشد تاثیرگذاری نخواهد بود. درست است که برخی زمینه ها برای پیشرفت و اثرگذاری روابط عمومی وجود ندارد، اما اگر تکنیک خوبی در روابط داشته باشیم موفق هستیم.»
وی با برشمردن برخی نکات در موفقیت یک سازمان گفت: «یکی از مشکلات ما سنت گرایی در روابط عمومی است. مدیر یادنگرفته برای تصمیم گیری با روابط عمومی مشورت کند. باید بتوانیم به اقتصاد توجه، توجه کنیم. چون افراد بسیار کمتر از داده ها هستند و باید پیام، تابع مخاطبان داده شود. نظام سازمان باید به گونه ای باشد که پیشنهاد و انتقاد به راحتی و سهولت نه فقط از بالا به پایین که از پایین به بالا هم به سهولت انجام شود. باید بتوانیم سازمان را تبدیل به برند کنیم و این کار با روابط عمومی انجام میشود چون روابط عمومی مبشر پتانسیل سازمانها هستند.»
پروفسور محسنیان راد استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و امام صادق: در زمان شروع فعالیت دکتر حمید نطقی آزادی بیان وجود نداشت
محسنیان راد دیگر سخنران این همایش، بخشهایی از کتاب حمید نطقی، حاصلی از زمانه را برای حضار به صورت پاور پوینت تشریح کرد. وی ارائه خود را در چهار بخش: نبود زمینه ها برای دکتر نطقی، زمینه ها برای آی وی لی، دکتر نطقی از کودتای 28 مرداد تا انقلاب اسلامی و دکتر نطقی از انقلاب اسلامی تا مرگ برای حضار شرح و بسط داد.
محسنیان راد در این ارائه با بیان اینکه روابط عمومی در جامعه ای که آزادی بیان وجود نداشته باشد زنده نخواهد ماند گفت: روابط عمومی یک دانش نیست، بلکه یک روابط عمومی چی باسواد چند دانش را از جمله ارتباطات، مدیریت، جامعه شناسی و روابط عمومی اجتماعی را باید بداند.
دکتر محسنیان راد استاد ارتباطات در مورد روابط عمومی گفت: در زمان شروع فعالیت دکتر حمید نطقی آزادی بیان وجود نداشت و فعالیت بسیار سخت بود باید بگویم ایشان کار بزرگی انجام داده است.
در سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» صورت گرفت؛ تجلیل از مینا نظری بانوی تبریزی برنده جایزه بین المللی روابط عمومی
در سومین نشست از سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی ایران با عنوان «روابط عمومی؛ علم تا عمل» از مینا نظری برنده جایزه بین المللی روابط عمومی تجلیل به عمل آمد.
مینا نظری کارشناس ارشد روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز در این آیین تجلیل اظهار داشت: طرح علمی بنده با راهیابی به مرحله فینال کسب جایزه طلایی ایپرا، موفق به کسب این جایزه شد.
نظری گفت: با ارائه طرح علمی با عنوان EQ کارگزاران روابط عمومی ایران به رقابت با نمایندگان سایر کشورها پرداخته و توانستم از بین ٥٠ فینالیست جایزه طلایی ایپرا٢٠١٧ را به خود اختصاص دهم.
برنده جایزه بین المللی روابط عمومی بیان داشت: انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا) در لندن هر سال طی رویدادی جهانی به معرفی بهترین روابط عمومی ها و متخصصین این حوزه از سراسر جهان می پردازد.
وی تصریح کرد: بنده تاکنون مقالات بسیاری در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تالیف کرده و توانسته ام عنوان بانوی روابط عمومی کشور در سال ٩٤ را به خود اختصاص دهم و در کنفرانس ها و همایش های داخلی و بین المللی ضمن دریافت جوایز، افتخارات زیادی را کسب کرده ام.
مینا نظری با اشاره به دعوتی که از بنده در 17 اکتبر برای دریافت جایزه در بلغارستان صورت گرفته است، اظهار داشت: داوری جایزه طلایی "ایپرا" که مهمترین جایزه در حوزه روابط عمومی جهانی است، توسط هیاتی متشکل از ٧٠ کارشناس برجسته از٤٠ کشور جهان انجام می شود.
همچنین در پایان این مراسم از جعفر محمدی سردبیر پایگاه خبری عصر ایران و کیومرث بشیریه معاون مدیر عامل خبرگزاری برنا به عنوان حامیان رسانه ای دبیرخانه سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی ایران تجلیل شد.
گفتنی است؛ سومین نشست از سلسله نشستهای «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگرد دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران به همت دبیرخانه سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی ایران یکشنبه شب در هتل اسپناس پالاس تهران برگزار شد.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهارمین پیشنشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، اولین سخنران این پیشنشست، مهدی ساعتچی، استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه شهید مطهری بودند که تحت عنوان «همبستگی مفهوم شرّ و ایدۀ خدا» سخنان خود را ایراد نمودند.
وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: همبستگی مفهومی بین مفهوم شر و ایدۀ خدا باعث میشود که نتوان بحث را به صورت متافیزیکی حل کرد. بنابراین، باید پیش از ارائۀ پاسخ، خود سوال را با دقت بررسی کرد و به خاستگاه آن راه یافت. ایشان افزودند: چه مسئله را منطقی بدانیم، چه قرینهای و چه اگزیستانسیالیستی، بین مفهوم شرّ و تصور خدا ناسازگاری وجود دارد. ولی اگر بهصورت پدیدارشناسانه به خاستگاه ظهور شرّ نزد انسان مراجعه کنیم به پیشفرضهایی توجهمان جلب میشود که خود را در مسئلۀ شر آشکار نمیکنند. بدین منظور میتوان پرسید، با تصدیق تجربۀ شرّ، آیا شرّ نامیدن شرور بدیهی است یا باید مورد تحلیل قرار گیرد؟ به نظر میرسد سه مؤلفه برای شرّ دانستن شرور لازم است که در عبارتند (۱) وجه سوبژکتیو آن، (۲) درک محرومیت با شرور و (۳) اعتراض به شرور. اگر این سه مؤلفه نباشند، اساساً آنچه شرّ دانسته میشود دیگر اینچنین لحاظ نخواهند شد.
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه شهید مطهری توضیح داد: در اینجا مرادم از سوژه، مُدرَک انسانی از منظر اول شخص است. چون شر نحوی ارزشگذاری بر امور جهان است، لاجرم وجه سوبژکتیو دارد؛ اگرچه این ارزشگذاری دلبخواهانه نباشد. در مؤلفۀ دوم گفته میشود که ناهماهنگی بین خواست و واقعیت انسانی یا طبیعی، و باعث بروز احساس محرومیت میشود و این احساس دلیل شرّ دانستن شر است. مولفۀ سوم جایگاه مسئلهآفرین بحث از شرور است: چون وقتی انسان در مقابل این محرومیت دست به اعتراض میزند و این ناخرسندی را ابراز میکند، مسئلۀ شر سربرمیآورد.
دکتر ساعتچی افزودند: بنابراین، در نظر من گزارۀ «شر وجود دارد»، اگرچه در قامت یک گزارۀ غیرزنده و صوری در مسئلۀ شر مطرح است، ولی ناظر به یک واقعیت خارجی نیست، بلکه بیانکنندۀ آن است که «یک انسان در مقابل محرومیت خود معترض است.» اگر شر این چنین تحلیل شود، مسئلۀ شر به نحو دیگری صورتبندی میشود. علاوه بر این باید گفت، انسانی دست به این اعتراض میزند که بخواهد خود همۀ اوصاف کمالیه را داشته باشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شرّ یک وضعیت سوبژکتیو است که طالب صفات ابژکتیو خداست و اینچنین است که بین مفهوم شر و ایدۀ خدا همبستگی وجود دارد.
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه شهید مطهری جمعبندی کردند که: با این توصیف، وجود شرور راهنمایی برای اشاره به وجود خداست. نکتۀ دومی که میتوان از این بحث استخراج کرد آن است که، تقریر اگزیستانسیال شرّ بر دیگر تقریرهای آن تقدم دارد و به نظر من این نهایت کاری است که میتوان در مسئلۀ شر انجام داد.
دومین سخنران این نشست، غزاله حجتی، استادیار گروه فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی بودند و سخنرانی خود را ذیل عنوان «کارکردهای عدل الهی» ایراد نموند.
وی تأکید کرد که در این ارائه توصیفی از مجموعه پاسخهایی مطرح میشود که ذیل عدل الهی تعریف شدهاند؛ پاسخهایی که در آنها شرّ بهعنوان امری ابژکتیو لحاظ شده است و باید جدی گرفته شود.
دکتر حجتی توضیح داد، خداباوران با نظریات عدل الهی اولاً دلایل خدا را برای تجویز شرّ توضیح میدهند و سپس تلاش میکنند تبیینهایی برای شرور گزاف در جهان ارایه نمایند تا با وجود خدا سازگار باشد. بر این اساس دو رویکرد مدافعهگرایانه و تبیینی مطرح شده است.
وی افزود: سه دسته نظریه ذیل مدافعهگرایی میتوان مطرح کرد: دستۀ اول میگوید شناخت دلایل شرور صرفاً نزد خداست، دستۀ دوم بر اساس معرفشناسی اصلاحشده میگوید نظریۀ عدلالهی غیرضروری است و دستۀ سوم قائل است به اینکه نظریات عدل الهی ناشی از غرور انسان است. ولی در نگاه تببینی، برخلاف دستۀ اول مدافعهگرایان، گفته میشود خدا در خلقت تلاش کرده تا فهمی اجمالی از دلایل شرور برای انسان بهدست آید. بنابراین روح مدافعهگرایی با مطلوب خلقت مطابق نیست. در مخالفت با دستۀ دوم مدافعهگرایان، نگاه تبیینی میگوید چون پایهبودن باور به خدا منتج به همان سه صفاتی است که در ادیان گفته شده است، بنابراین با این فرض هم نظریۀ عدل الهی ضروری است و نباید از آن صرفنظر کرد. در نهایت، در مخالفت دستۀ سوم مدافعهگرایان که میگویند نظریۀ عدل الهی نامتناسب است، رویکرد تبیینی باور دارد انسانها (حتی برخی از مؤمنان) در جهان رنج تجربه میکنند و همین رنج باعث تفکر درباب آن میشود. بنابراین صرف وجود شرور در جهان برای تفکر درباب آن تناسب ایجاد میکند.
دکتر حجتی در بخش پایانی صحبت خود به دستکم چهار نوع پاسخی که رویکرد تبیینی به مسئلۀ شر مطرح شده اشاره کرد و گفت: عبارتند از نظریۀ مبتنی بر اختیار (آگوستین)، نظریۀ بهترین جهان ممکن (لایبنیتس)، نظریۀ پرورش روح (جان هیک) و رویکرد الهیات پویشی (وایتهد). این پاسخها به انحای مختلف تلاش میکنند، برخلاف مدافعهگرایان، به تفکر در باب شر برانگیزانند و هر یک به نحوی برای آن توجیهی دستوپا کنند.
سومین سخنران این پیشنشست دکتر محمود ویسی، استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی بودند که تحت عنوان «جستاری در معنای شرّ از دیدگاه امام فخر رازی» سخنان خود را بیان کردند. ایشان گفتند امام فخر رازی متفکری جامع و از علمای برجستۀ اهل سنت هستند و شاید حلیمترین و کبیرترین تفسیر همان تفسیر کبیر ایشان باشد.
وی با اشاره به سخنان دکتر حجتی گفت: شاید آگوستین از روی دست امام فخر رازی نگاه کرده است، چون او هم میگوید که شر عدم است. در یک کلمه، مکتب امام فخر رازی در زمینۀ مسئلۀ شرّ مکتب جبر است، که او آن از اشاعره برگرفته است.
دکتر ویسی بیان کرد: امام فخر رازی یکی از مهمترین منتقدان فلاسفه در مسائل کلامی است و ذهن فلاسفه را به خود مشغول داشته است. او در کتابهایی مثل المطالب العالیة من العلم الإلهی، پاسخهای افلاطون و ارسطو را در این زمینه ناکافی میداند و تلاش میکند پاسخ جامعی در واکنش به نظرات ابنسینا مطرح کند. امام فخر رازی پیشفرضهای الهیاتی فلاسفه، که از جملۀ آنها حسن و قبح عقلی و قائل بودن به عرضی بودن شرور است، را دلیلی میداند برای ناشایستگی ایشان برای ورود به این بحث. او در مقابل میگوید که باید شرور را منسوب به ذات خداوند دانست و بیان کرد، دلیل وجود آنها بر اساس قرآن بهدست آوردن گنج است. خدا با خلق رنجها، انسانها را به گنج میرساند و بر این اساس شرور دیگر رنج نیستند.
دکتر ویسی با اشارۀ به استناد فخر رازی به آیۀ ۱۵۶ سورۀ بقره، تصریح کرد: در این آیه بیان شده که انسان با اختیار محدودش نمیتواند کاری پیش ببرد و صرفاً با تحمل رنج به گنج میرسد. چون امام فخر رازی قائل است به اینکه انسان خالق افعالش نیست، بلکه کاسب آنهاست. این نظریه، برخلاف قول معتزله که قایل خلق افعال هستند، برگرفته از موضع اشاعره است.
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی در نهایت با نقد رویکردی که قائل به عدمی بودن شرّ است بیان کرد: این رویکرد نگاه الهی را بههم میریزد و در عوض باید از رویکردی دفاع کرد که قایل به لازمۀ خیر و شر در جهان است. مبنای این رویکرد بحث است که ابوحنیفه در پایان عمر برگرفت که براساس آن، حسن و قبح نه عقلی بود نه شرعی، بلکه موضع صحیح قریب به موضع ماتریدیه است که میگوید تا جایی که عقل توان داشته باشد میتوان به آن اعتبار داد، ولی هرجا ناتوان شد شرع وارد عمل میشود.
آخرین سخنران چهارمین پیشنشست دوازدهمین همایش بینالمللی فلسفۀ دین معاصر دکتر مجید قربانعلی دولابی، استادیار فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی، بود که تحت عنوان «مسئلۀ شر: نگاهی نو به متون اسلامی» سخنرانی خود را ایراد کرد.
وی با این مقدمه آغاز کرد که در گذشته، مسئلۀ شرّ نقض برهان نظم لحاظ میشده، ولی در دورۀ جدید دلیلی بر عدم وجود خدا در نظر گرفته میشود. ولی نگاه جدیدی که ایشان قصد طرح آن را دارند، مبتنی بر تلقی عدمی از شرّ است. تلقیای که میگوید یا شرّ خودش عدمی است، یا به امر عدمی منجر میشود.
وی با اشاره به مبانی حکمت گفت: بر اساس حکمت متعالیه، چون وجود کمال است، هر جا وجود نباشد نقص است و بنابراین نقص و شرّ تقریباً با هم یکی میشوند. از سوی دیگر، از لابهلای متون دینی میتوان پرسید آیا جهان حادث است یا قدیم؟ سپس پرسیده میشود محدِث عالم کیست؟ اگر عالم خودش محدِث خودش بود، شرّ را در آن نمیآفرید؛ چون انتظار میرود کسی شرّ و نقص را برای خودش نخواهد. استناد قرآنی آن آیۀ ۱۸۸ سورۀ اعراف که میفرماید: «وَلَوۡ کُنتُ أَعۡلَمُ ٱلۡغَیۡبَ لَٱسۡتَکۡثَرۡتُ مِنَ ٱلۡخَیۡرِ وَمَا مَسَّنِیَ ٱلسُّوٓءُۚ»؛ یعنی اگر انسان علم غیب میداشت شرور را از خود دفع میکرد و نقص را برای خود روا نمیداشت.بر این اساس، برخی متکلمان مسلمان از وجود شرور برای اثبات محدِث استفاده کردهاند و این کاملاً عکس رویکرد جدیدی است که پس از رنسانس مطرح شده و وجود شرور را دلیلی علیه وجود خدا مطرح میکنند.
انتهای پیام/