Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@05:54:11 GMT

انتقاد به «لوکس‌گرایی» در هتل اسپیناس پالاس

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۱۲۳۳

انتقاد به «لوکس‌گرایی» در هتل اسپیناس پالاس

نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با عنوان «مرگ لوکس» این روزها در گالری هتل «اسپیناس پالاس» برپاست، نمایشگاهی که گفته می‌شود نگاهی انتقادی به موضوع میل به لوکس‌گرایی دارد.

به گزارش ایسنا، ۲۷ اثر در ابعاد مختلف تحت عنوان مجموعه «مرگ لوکس» از مصطفی دمیرچی در گالری هتل اسپیناس پالاس به نمایش درآمده است. در این مجموعه آثار، فیگورهایی اکسپرسیونیسمی ارائه شده است که اغلب به صورت تک‌رنگ و با تکنیک رنگ‌های صنعتی خلق شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثاری که میل به جاودانگی را در قالب لوکس‌گرایی به نمایش گذاشته‌اند.

مصطفی دمیرچی درباره این مجموعه آثار می‌گوید: در فرهنگ ایرانی همواره موضوع مرگ، یکی از پرقدرت‌ترین مسائلی است که می‌توان از کهن الگوهای ایرانی آن را دریافت. فرهنگ سوگ در زبان، ادبیات، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی بازمانده از تاریخ گذشته ایران حضوری جدی دارد. بر همین اساس، من موضوع مرگ را برای مجموعه جدید آثارم انتخاب کردم. البته این مسئله تنها موضوع این مجموعه نیست، زیرا رویکرد این آثار نوعی انتقاد به دنیای معاصر و موضوع لوکس‌گرایی را نیز در خود مستتر دارد.

او درباره تکنیک آثار مجموعه «مرگ لوکس» توضیح می‌دهد: به نقاشی با متریال‌های جدید و دست‌ساز بسیار اعتقاد دارم و در نمایشگاه قبلی‌ام نیز از رنگ‌های ارگانیک استفاده کردم. در مجموعه «مرگ لوکس» به‌خاطر نوع بیانگرایی که از رنگ می‌خواستم به استفاده از رنگ‌های صنعتی روی آوردم و از رنگ اتومبیل پورشه استفاده کردم؛ رنگی که خود بیانگر موضوع لوکس بودن است. البته از موادی مانند پودر سنگ، صمغ، ورق طلا و... نیز در ساخت و ساز این آثار بهره برده‌ام.

دمیرچی درباره آثار تک‌رنگ خود که بیشتر به رنگ سیاه هستند اشاره کرد و گفت: مرگ، نور ندارد، پس رنگ هم ندارد. به همین دلیل تمام آثار این مجموعه سیاه هستند. اگر هم در پس‌زمینه آثار اندکی رنگ دیده می‌شود، نشانه رنگ‌هایی است که از زندگی پرسوناژها آمده است. در هر تابلو پرسوناژ مشخصی وجود دارد که من زندگی آنها را پیگیری کرده و به المان‌هایی در زندگی آنان رسیده‌ام و بر اساس آنها نقاشی کردم. آنچه بر سطح این تابلوهای نقش برجسته دیده می‌شود مانند فسیلی است که از آن افراد باقی مانده و به همین دلیل از پودر سنگ استفاده کردم تا بتوانم جنس فسیل را بازسازی کنم.

او درباره نحوه انتخاب این شخصیت‌ها گفت: موضوع نمایشگاه قبلی من «آفرینش» بود و بعد از آن به مرگ رسیدم و درگیر کهن‌الگوها شده و با فلسفه هایدگر آشنا شدم. هر اتفاق بر اساس تاثیری که می‌گذارد، طول عمر زندگی و مردگی پیدا می‌کند. به عنوان مثال شخصی مانند مولانا چند دهه زندگی کرده و چند سده عمر مردگی اوست. من در زمان تصویر کردن چنین شخصیتی مجموع عمر زندگی و مردگی او را در نظر دارم چون این افراد برای ما تمام نشده‌اند و با مرگ آنها هم زندگی کرده‌ایم. همه پرسوناژهای حاضر در این آثار افرادی هستند که زندگی یا مرگ تاثیرگذار داشته یا سرنوشت‌های خاصی داشته‌اند. اما اسم آنها در کنار آثار نوشته نشده و من تنها تاثیرات آنها را در آثارم وارد کرده‌ام.

دمیرچی افزود: در این مجموعه برخوردی متفاوت با نقاشی دارم و الزاما به دنبال این نبودم که جامعه هنری این آثار را ببیند. بلکه جامعه گسترده‌تری از مخاطبان را مد نظر داشتم و نمایش آثار در یک هتل نیز به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند. البته به خاطر نوع نگرشی که به مسئله لوکس بودن این آثار داشتم، این مجموعه را در یک هتل به نمایش گذاشتم تا موضوع، تکنیک و عرضه این آثار از یک روند برخوردار باشد.

این هنرمند در پایان با اشاره به حاشیه‌هایی که برای نمایش این مجموعه ایجاد شد توضیح داد: روند اخذ مجوز فعالیت از سوی وزارت ارشاد برای گالری هتل اسپیناس پالاس هنوز به طور کامل طی نشده بود که  نمایشگاه «مرگ لوکس» در این گالری برپا شد. البته از سوی مرکز هنرهای تجسمی برای این نمایشگاه مجوز موقت صادر شد و نمایشگاه این روزها برپا است و تاکنون استقبال کنندگان زیادی نیز داشته است.

نمایشگاه «مرگ لوکس» تا ۳۰ آذر در گالری هتل اسپیناس پالاس به نشانی سعادت آباد، میدان بهرود، خیابان عابدی، خیابان ۳۳، شماره ۲۱، میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشگاه هنري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مستند «زندگی با فلسفه» امروز ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش و فردا ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود.
این مستند درباره زندگی، و سلوک علمی و فرهنگی «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم آثار حکمی و عرفانی، به خصوص آثار هانری کُربن و سید حسین نصر است.
نخستین قسمت از فصل دوم برنامه کافه نقد امشب ساعت ۲۱ به بررسی برنامه پدرخوانده اختصاص دارد.

پدرخوانده به کارگردانی سعید ابوطالب، یک بازی دورهمی با نقش مخفی بر پایه استدلال و استنتاج است که تا کنون دو فصل آن از سکوی صوت و تصویر فیلم نت پخش شده است.
مجموعه تلویزیونی شهباز جمعه تا سه‌شنبه هر هفته، ساعت ۲۱:۳۰ با کیفیت ۴K از در شبکه فراتر پخش و روز بعد ساعت‌های ۱۱:۰۰ و ۱۶:۳۰ تکرار می‌شود.
این مجموعه پلیسی درباره فعالیت یک گروه سایبری است که تلاش می‌کنند یک مجرم بین المللی را دستگیر کنند.
مجموعه تلویزیونی «دوباره زندگی» هر روز ساعت ۱۷ از شبکه سلامت پخش و ساعت ۲۴ روز بعد بازپخش می‌شود.
این مجموعه داستان افرادی است که برای مبارزه با تروریسم یک آزمایشگاه ویروس شناسی تأسیس می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟